Zelfzorgmarkt met 3,9 procent gegroeid in 2016

13 maart 2017

door Anne-Marie Huikeshoven

De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen is het afgelopen jaar flink gegroeid. In totaal gaf de consument 719 miljoen euro uit aan zelfzorgproducten, 3,9 procent meer dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit gegevens van QuintilesIMS.

Met 76 procent marktaandeel zijn drogisterijen nog altijd het belangrijkste verkoopkanaal voor zelfzorgmiddelen. Het marktaandeel van zelfstandige drogisterijen nam af met 7,8 procent, terwijl ketendrogisterijen 8,2 procent konden bijschrijven. Ook supermarkten deden het goed: daar werden 5,6 procent meer zelfzorgmiddelen verkocht. Het marktaandeel van apotheken steeg licht met 0,6 procent. Supermarkten en apotheken hebben een vergelijkbaar marktaandeel van rond de 12 procent.

Top drie zelfzorgproducten

Net als voorgaande jaren bestond in 2016 de top drie van meest verkochte groepen zelfzorgmiddelen uit producten voor de luchtwegen, pijnstillers en vitamines/mineralen. Omzetgroei zat met name in de verkoop van zelfzorgmiddelen voor de luchtwegen (5,8 procent), spijsverteringspreparaten (6 procent) en pijnstillers (3 procent).

thumbnail Meer toezicht op supplementen

17-06-2024

De NVWA zet zich in voor veilige voedingssupplementen.

thumbnail Verantwoorde online reclame voor zelfzorgmiddelen

11-06-2024

Meer toezicht op influencer marketing.

thumbnail Zelfzorg relevanter dan ooit

11-06-2024

Zelfzorg is relevanter dan ooit, bleek op het AESGP jubileum congres.

Meer nieuws