Zelfzorgmarkt met 3,9 procent gegroeid in 2016

13 maart 2017

door Anne-Marie Huikeshoven

De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen is het afgelopen jaar flink gegroeid. In totaal gaf de consument 719 miljoen euro uit aan zelfzorgproducten, 3,9 procent meer dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit gegevens van QuintilesIMS.

Met 76 procent marktaandeel zijn drogisterijen nog altijd het belangrijkste verkoopkanaal voor zelfzorgmiddelen. Het marktaandeel van zelfstandige drogisterijen nam af met 7,8 procent, terwijl ketendrogisterijen 8,2 procent konden bijschrijven. Ook supermarkten deden het goed: daar werden 5,6 procent meer zelfzorgmiddelen verkocht. Het marktaandeel van apotheken steeg licht met 0,6 procent. Supermarkten en apotheken hebben een vergelijkbaar marktaandeel van rond de 12 procent.

Top drie zelfzorgproducten

Net als voorgaande jaren bestond in 2016 de top drie van meest verkochte groepen zelfzorgmiddelen uit producten voor de luchtwegen, pijnstillers en vitamines/mineralen. Omzetgroei zat met name in de verkoop van zelfzorgmiddelen voor de luchtwegen (5,8 procent), spijsverteringspreparaten (6 procent) en pijnstillers (3 procent).

thumbnail De rol van zelfzorg in de strijd tegen antimicrobiële resistentie

18-11-2024

Onderzoek benadrukt de cruciale rol van receptvrije antivirale en[...]

thumbnail Gezondheidsclaims en medische claims: hoe zit het nu precies?

06-11-2024

Er is momenteel veel te doen over misleidende claims. Met name bij[...]

thumbnail Prijsverschillen paracetamol

09-09-2024

Het consumentenprogramma Radar publiceert artikel over prijsverschillen[...]

Meer nieuws