Zelfzorgmarkt 2021
Productgroepen
De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen is in 2021 (in omzet in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2020, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:
Productgroep |
Omzet
|
Groei
|
Vitamines / mineralen |
179.6
|
0,5 %
|
Producten voor de luchtwegen |
170.7
|
3,7 %
|
Producten tegen pijn | 169.4 | 0,6 % |
Producten voor huid en haar |
79.8
|
0,2 %
|
Spijsverteringspreparaten |
63.5
|
1,1 %
|
Urogenitale zorg en voortplanting |
39.2
|
1,9 %
|
Overige |
138.8
|
-3,1 %
|
Totaal zelfzorgmarkt |
841.0
|
0,6 %
|
Verkoopaandeel
Drogisterijen | 77.3 % |
Supermarkten | 14,7 % |
Apotheken | 8,0 % |
Verkoopkanalen
De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2021 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2020, uitgesplitst naar verkoopkanalen:
Aantal
|
Omzet
|
Groei
|
|
Zelfstandige drogisterij |
559
|
104.9
|
1,5 %
|
Ketendrogisterij |
1.711
|
545.5
|
2,8 %
|
Totaal drogisterijen |
2.262
|
650.4
|
2,6 %
|
Zelfstandige apotheek |
51.5
|
-13,6 %
|
|
Ketenapotheek |
15.6
|
-5,2 %
|
|
Totaal apotheken |
2.034
|
67.1
|
-11,8 %
|
Supermarkten |
3.655
|
123.5
|
-1,7 %
|
Totaal |
7.951
|
841.0
|
0,6 %
|
Overige verkooppunten van AV-geneesmiddelen zoals benzinestations, zijn niet in de tabel opgenomen.
Drogisterijen
Omzet drogisterijen in zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2021 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2020, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:
Productgroep
|
Omzet
|
Groei
|
Vitamines / mineralen
|
152.2
|
2,4 %
|
Producten tegen pijn |
125.9
|
5,7 %
|
Producten voor de luchtwegen |
120.2
|
6,5 %
|
Producten voor huid en haar |
60.0
|
-2,6 %
|
Spijsverteringspreparaten |
43.7
|
2,0 %
|
Urogenitale zorg en voortplanting |
35.4
|
4,8 %
|
Overigen |
113.0
|
-1,9 %
|
Totaal omzet drogisterijen |
650.4
|
2,6 %
|
Apotheken
Omzet apotheken in zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2021 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2020, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:
Productgroep |
Omzet
|
Groei
|
Producten voor huid en haar |
13.7
|
17,1 %
|
Producten tegen de pijn |
12.2
|
-19,8 %
|
Producten voor de luchtwegen |
11.8
|
-12,9 %
|
Spijsverteringspreparaten |
8.0
|
-9,5 %
|
Vitamines/mineralen |
6.9
|
-25,1 %
|
Mondbehandeling |
3.5
|
– 9,8 %
|
Overigen |
11.0
|
-19,4 %
|
Totaal omzet apotheken |
67.1
|
-11,8 %
|
Deze apotheekomzet is exclusief de afleveringen op doktersrecept. De receptomzet in niet-recept plichtige geneesmiddelen was in 2021 circa 85 miljoen euro.
Supermarkten
Omzet supermarkten in zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen in 2021 (in miljoen euro op consumentenprijsniveau) en groei ten opzichte van 2020, uitgesplitst naar de meest verkochte productgroepen:
Productgroep |
Omzet
|
Groei
|
Producten voor de luchtwegen |
38.8
|
-1,3 %
|
Producten tegen pijn |
31.3
|
-8,1 %
|
Vitamines / mineralen |
20.6
|
-1,3 %
|
Spijsverteringspreparaten |
11.8
|
6,2 %
|
Producten voor huid en haar |
6.1
|
-3,6 %
|
Habituele aandoeningen |
5.4
|
15,0 %
|
Overigen |
9.7
|
-7,1 %
|
Totaal omzet supermarkten |
123.5
|
-1,7 %
|
Bron marktcijfers: IQVIA