Zelfzorgmarkt met 3,9 procent gegroeid in 2016
13 maart 2017
door Anne-Marie Huikeshoven
De markt voor zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen is het afgelopen jaar flink gegroeid. In totaal gaf de consument 719 miljoen euro uit aan zelfzorgproducten, 3,9 procent meer dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit gegevens van QuintilesIMS.
Met 76 procent marktaandeel zijn drogisterijen nog altijd het belangrijkste verkoopkanaal voor zelfzorgmiddelen. Het marktaandeel van zelfstandige drogisterijen nam af met 7,8 procent, terwijl ketendrogisterijen 8,2 procent konden bijschrijven. Ook supermarkten deden het goed: daar werden 5,6 procent meer zelfzorgmiddelen verkocht. Het marktaandeel van apotheken steeg licht met 0,6 procent. Supermarkten en apotheken hebben een vergelijkbaar marktaandeel van rond de 12 procent.
Top drie zelfzorgproducten
Net als voorgaande jaren bestond in 2016 de top drie van meest verkochte groepen zelfzorgmiddelen uit producten voor de luchtwegen, pijnstillers en vitamines/mineralen. Omzetgroei zat met name in de verkoop van zelfzorgmiddelen voor de luchtwegen (5,8 procent), spijsverteringspreparaten (6 procent) en pijnstillers (3 procent).
“Patiënten nemen regie, zorg ondersteunt: samen naar veilige zelfzorg”
25-09-2025
Patiënten in Nederland worden zelfredzamer door zelfzorg toont onderzoek[...]
In Nederland blijft paracetamol eerste keus bij zwangerschap
23-09-2025
Nederland past advies voor gebruik paracetamol tijdens de zwangerschap niet[...]
Het belang van zelfzorg voor de huisartsenpraktijk
18-09-2025
Zelfzorg levert een belangrijke bijdrage om de druk op huisartsenpraktijken[...]