Waarom Biohorma klaar is voor controles artikeldata
29 juni 2016
door Anne-Marie Huikeshoven
Biohorma staat in de zelfzorgsector op nummer 1 op gebied van account support/customer service (AVG Monitor 2015). Hieronder valt onder meer datakwaliteit. “We opereren in de zelfzorg en kunnen ons dus geen fouten permitteren”, aldus Erwin Diekman, manager sales bij Biohorma.
Biohorma, onderdeel van de Zwitserse Bioforce AG Groep, is een specialist in natuurlijke (genees)middelen met als grootste merk A.Vogel. Biohorma produceert en vermarkt deze zelfzorgmiddelen. Daarbij houdt het – in geval van het bovengenoemde merk – het gehele proces in eigen hand: van (ecologische) plantenteelt tot extractie, productie en distributie.
Geen fouten permitteren
“Omdat we in de zelfzorg opereren, zijn de normen aan de productie zeer streng”, zegt Diekman. “Hetzelfde geldt voor de informatie die we geven richting retail en – met name – richting consument. Ons bedrijf is toonaangevend op het gebied van natuurlijke gezondheidsvoorlichting en de bijbehorende (genees)middelen. Daarin kunnen we ons geen fouten permitteren.”
Zelfzorg streng gereguleerd
Onvolledig en onjuiste informatie geeft veel rompslomp en is niet efficiënt, aldus Diekman. Hetzelfde geldt voor een onjuiste voorstelling van zaken, met name in de marketing-communicatie richting handel en consument. Ook op dit gebied is de zelfzorg streng gereguleerd. De Stichting Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) en de Stichting Aanprijzing Gezondheidsproducten (KAG) hebben regels opgesteld, waaraan de leden zich moeten houden.
Het belang van correcte data richting retailers en consumenten is duidelijk, vandaar dat Biohorma datakwaliteit vast op de agenda heeft staan. “Twee medewerkers in mijn team zijn daarmee bezig”, zo stelt Diekman.
“Waar we op dit moment staan? We zijn op orde en klaar voor de check op volledigheid en juistheid van onze data door GS1. Logistieke en non-competitieve data – o.a. etiketinformatie en dergelijke – hebben we onder de knie, het zijn vooral de additionele, meestal commerciële data waaraan we de meeste tijd en energie besteden.”
‘Data-honger’ bij de klanten
“Het is vooral de opkomst van online-retailing die heeft geleid tot een grotere ‘data-honger’ bij onze klanten.” Om deze honger te stillen, heeft Biohorma een datafeed ingericht waaruit retailers commercieel getinte data down kunnen loaden, zoals pack shots, bijsluiters, contra-indicaties et cetera. “De meer marketingachtige informatie is opgesteld volgens de eerder genoemde KAG-KOAG-regels, zodat onze klanten de garantie hebben dat deze data correct zijn en niet dat ze geconfronteerd worden met nadelige gevolgen, bijvoorbeeld op social media, van een onjuiste informatieverstrekking richting consument op hun sites.”
Biohorma neemt deze verantwoordelijkheid hoog op, aldus Diekman. “Het punt is dat retailers niet alle informatie een-op-een overnemen. Soms laten zij een deel weg, soms willen ze juist extra informatie van ons. Het is vooral in dat traject waar mogelijke ruis op de lijn ontstaat.”
Eén bron wenselijk
Het is een bekend geluid. In de regel vragen retailers aanvullende informatie in Word- of Excel-files, die fabrikanten moeten leveren bij promoties en/of introducties. Dit is meer regel dan uitzondering. Volgens Diekman moet deze vorm van datatransfer zoveel mogelijk worden vermeden, het vergroot immers de kans op fouten.
“Standaardisatie is de enige optie, dat geldt voor zowel de logistieke als de (commerciële) online-data. Voor een deel gebeurt dit nu al via GS1 Data Source. Het is wenselijk dat er één bron zou worden gebruikt voor zowel logistieke informatie als uitingen voor (online) marketing communicatie.”
Gestroomlijnde invoer
Waar Diekman ook nog verbeterpotentieel ziet, is de gebruiksvriendelijkheid van GS1 Data Source. Het idee van ‘de eerste keer, gelijk goed’ – een belangrijk aspect van het GS1-programma DatakwaliTijd 2.0 – spreekt hem aan.
“Daarvoor zal de invoer in de database wel gestroomlijnder moeten verlopen. De doorclickstructuur is niet altijd even helder, waardoor onze medewerkers soms niet weten welke informatie, en in welke mate, ingevoerd kan worden. Nu is de GS1-helpdesk uitermate behulpzaam, maar ook dan is niet altijd duidelijk wat nu precies van ons wordt verlangd. Kortom, uitdagingen genoeg, zowel voor de industrie, de retail en GS1.”
09-09-2024
Het consumentenprogramma Radar publiceert artikel over prijsverschillen[...]
22-07-2024
Nieuw onderzoek toont aan dat neussprays een waardevolle rol kunnen spelen[...]