Meer aandacht voor zelfzorg in BENU Apotheek
18 december 2018
door Anne-Marie Huikeshoven
Komend jaar legt BENU Apotheek een krachtige focus op zelfzorgproducten. Met 320 vestigingen is de apotheekketen de grootste apotheekketen van Nederland. Directeur operations Jaap Haaksema: “Receptgeneesmiddelen en zelfzorg zijn complementair aan elkaar, de consument verwacht van de apotheek een compleet zorgadvies.
De extra aandacht voor zelfzorg komt bij BENU Apotheek op verschillende manieren tot uitdrukking. “Dit jaar hebben we als pilot vijftien apotheken omgebouwd naar ons nieuwe zelfzorgconcept. Dat betekent dat we zowel het zelfzorgassortiment als de routing van deze apotheken hebben aangepast. Er is bijvoorbeeld een duidelijke schapnavigatie waardoor de consument snel en gemakkelijk zijn of haar keuze voor een zelfzorgproduct kan maken.” Volgens Haaksema is de consument immers goed in staat om die keuzes zelf te maken, zeker als het om vertrouwde producten gaat voor eenvoudige klachten. “Maar”, zo benadrukt hij, “daarnaast is in de apotheek advies cruciaal om de patiënt goed te helpen. We verkopen immers ook zelfzorgmiddelen in het verlengde van receptgeneesmiddelen die voor patiënten zijn uitgeschreven. Je kunt niet verwachten dat een patiënt met bijvoorbeeld psoriasis ook alles van dermacosmetica weet. Een goed advies van de apothekersassistente is dan heel waardevol. Zij weet welk middel het beste gebruikt kan worden bij welke aandoeningen.”
BENU Apotheek investeert daarom ook in opleiding, bijvoorbeeld via een online trainingsprogramma waarmee apothekersassistenten klantgesprekken kunnen oefenen. “Dit verbetert zowel de kennis over zelfzorgproducten als de communicatievaardigheden.”
Ook krijgen apothekersassistenten de mogelijkheid om zich in bepaalde vakgebieden te specialiseren. Zelfzorg is daar een van.
De pilot met 15 apotheken is afgerond en wordt positief geëvalueerd. Op basis daarvan wordt de strategie voor 2019 bepaald. Haaksema is overtuigd dat hiermee de goede weg wordt ingeslagen. “Zelfzorg heeft een belangrijke effect op de eerstelijnszorg. Heb je klachten? Dan is het logisch dat je naar de apotheek gaat om te kijken of er een oplossing is voordat je de eerstelijnszorg gaat aanspreken.” De adviesfunctie die de apotheek heeft zal volgens hem alleen maar toenemen omdat de overheid neigt om meer geneesmiddelen uit het basispakket te halen of de afleverstatus te veranderen. “Begeleiding hierbij is essentieel en wij vinden dat de consument daarvoor het beste bij de apotheek kan zijn. Onderzoek van GFK bevestigt ons hierin. De consument ziet ons als medische speciaalzaak en verwacht dat wij de gidsrol nemen met advies en uitleg en dat wij hun medicatiedossier beheren. Omdat wij inzicht hebben in dat dossier, kunnen we ook het beste een passend zelfzorgadvies geven.”
18-11-2024
Onderzoek benadrukt de cruciale rol van receptvrije antivirale en[...]
06-11-2024
Er is momenteel veel te doen over misleidende claims. Met name bij[...]
09-09-2024
Het consumentenprogramma Radar publiceert artikel over prijsverschillen[...]