Huisartsen moeten meer sturen op zelfmanagement

3 februari 2017

door Anne-Marie Huikeshoven

De druk op de huisartsenpraktijken kan aanzienlijk verminderen wanneer huisartsen en praktijkondersteuners meer sturen op zelfmanagement van de patiënt. Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Neprofarm blijkt dat veertig procent van de huisartsbezoeken over klachten gaan die patiënten zelf kunnen oplossen.

Artsen, POH’s en assistenten zouden patiënten daarom moeten attenderen op goede, betrouwbare sites zoals Zelfzorg.nl of de eigen website van het NHG, Thuisarts.nl. “Van alle patiënten die op spreekuur komen met kleine, zelf te verhelpen klachten, krijgt toch de helft een recept mee. De patiënt consumeert dus niet alleen tijd van de toch al overbelaste huisarts, maar ook receptgeneesmiddelen in plaats van (goedkopere) zelfzorgmiddelen.”

thumbnail Neprofarm zoekt een nieuwe directeur

27-05-2026

Wij zoeken een nieuwe directeur voor onze vereniging

thumbnail Jaaroverzicht 2025: verantwoorde zelfzorg begint met betrouwbare informatie

06-05-2026

Verantwoorde zelfzorg begint met betrouwbare informatie: met Zelfzorg.nl als[...]

thumbnail De zelfzorgmarkt in 2025

07-04-2026

De zelfzorgmarkt groeide in 2025 met 0,6% ten opzichte van 2024. Het aantal[...]

Meer nieuws