Consument oriënteert zich vooral op internet bij een gezondheidsklacht
30 januari 2018
door Anne-Marie Huikeshoven
Bij eenvoudige gezondheidsklachten waar men voor het eerst last van heeft, zoekt 45 procent van de mensen naar informatie op internet. Opvallend is dat veel mensen direct naar de huisarts gaan: 41 procent. 6 procent vraagt advies aan familie en vrienden, 3 procent gaat naar de drogist en 1 procent naar de apotheek. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.018 Nederlanders door Multiscope in opdracht van Neprofarm.
Als men daarna voor het schap met zelfzorggeneesmiddelen staat om een product te kiezen, weet 40 procent al van te voren wat ze willen hebben, 30 procent leest de verpakkingen van de producten die in aanmerking komen en 27 procent vraagt advies aan een medewerker. Voor aankoop van een geneesmiddel heeft 76 procent van de consumenten ook al de verpakking goed bekeken.
Bijna iedereen leest de bijsluiter
Eerder onderzoek (Motivaction, november 2017) liet al zien dat de bijsluiter belangrijk is voor de consument. Voor het eerste gebruik van een zelfzorggeneesmiddel leest bijna altijd de bijsluiter: 91 procent van de gebruikers leest de bijsluiter helemaal, of ten minste de belangrijkste informatie. Voor de consument is de belangrijkste informatie de dosering (70 procent), de bijwerkingen (68 procent) en wijze van inname/gebruiksaanwijzing (67 procent).
Bijsluiter voor aankoop lezen met de Zelfzorg app
75 procent van de mensen geeft aan het prettig te vinden om al voor aankoop de bijsluiter te kunnen lezen. Met de gratis Zelfzorg app van Neprofarm kan dat: de consument scant dan de barcode van het zelfzorgproduct en ziet dan direct de originele bijsluiter zoals die in de verpakking zit.
09-09-2024
Het consumentenprogramma Radar publiceert artikel over prijsverschillen[...]
22-07-2024
Nieuw onderzoek toont aan dat neussprays een waardevolle rol kunnen spelen[...]