Brede roep tegen informatieverbod homeopathische middelen bereikt Tweede Kamer
27 maart 2015
door Ellen Elzerman
In 2013 verbood de overheid etiketten en bijsluiters van homeopathische middelen die uitleggen waarvoor het middel is bedoeld. Maar de maatregel zaait verwarring, vinden zowel consumenten als maatschappelijke organisaties. Zij willen dat de minister van Volksgezondheid haar besluit terugdraait. Ook in de Tweede Kamer wordt de minister hier nu op aangesproken.
Na jaren van maatschappelijke onvrede over gebrekkige informatievoorziening bij homeopathisch middelen, is nu ook de kritische vraag hierover in de Tweede Kamer gesteld. Het Kamerlid Pia Dijkstra (D66) vroeg de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op woensdag 25 maart om het verbod op indicaties op homeopathische middelen te herzien. Dijkstra heeft in de Tweede Kamer de minister rechtstreeks aangesproken op de nadelen van het informatieverbod bij homeopathische middelen. “Consumenten moeten zo duidelijk en volledig mogelijk geïnformeerd worden over de inhoud en werkzaamheid van een product”, zei ze al in 2013.
Pleidooi volgt op maatschappelijke onvrede
Haar pleidooi bij de minister volgt op de maatschappelijke onvrede die ontstond nadat de minister uitleg over de toepassingsmogelijkheden op etiketten van homeopathische middelen verbood. Eén van de organisaties die zich tegen dat verbod uitspreekt, is de Consumentenbond. Die eist dat etiketten en bijsluiters moeten uitleggen waarvoor je als consument een homeopathisch geneesmiddel kunt gebruiken. “Er moet in ieder geval op de verpakking van een homeopathisch middel komen te staan wat de intentie van het gebruik is”, zegt woordvoerster Sandra de Jong van de Consumentenbond. “Met de toevoeging dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de werking ervan.”
Onduidelijke etiketten
Uit onderzoek van het onderzoeksbureau Metrixlab is gebleken dat zeven van de tien consumenten de verplicht aangepaste etiketten onduidelijk vindt. Men moet raden naar de inhoud van de middelen. Twee derde (68%) van de Nederlanders gebruikt wel eens een homeopathisch geneesmiddel: 49 procent af en toe, 13 procent regelmatig en 6 procent (bijna) dagelijks. Door de maatregel van de minister is nu niet meer duidelijk welke homeopathische middelen zij moeten kiezen. Om het juiste middel te kiezen vindt 75 procent van de consumenten aanduidingen op de verpakking, zoals ‘bij griep of verkoudheid’ of ‘bij stijve spieren en/of gewrichten ’ en ‘bij slaapproblemen’ cruciaal.
Alleen inhoud en samenstelling
Onder de nieuwe regels mag er alleen nog maar informatie op de etiketten staan over de inhoud en samenstelling. Maar niet waar de inhoud voor kan worden gebruikt. Het argument: er is geen wetenschappelijk bewijs voor de werking van de middelen, dus mag er ook geen gezondheidsclaim op de etiketten staan.
Griep, verkoudheid, spierpijn
Voordat de etiketten van homeopathische middelen werden getroffen door het informatieverbod, stond er op de etiketten en in de bijsluiters waarvoor het middel in kwestie diende. Dat gold alleen voor eenvoudige gezondheidsklachten, zoals griep, verkoudheid en spierpijn, waarvoor geen arts hoeft te worden geraadpleegd. “Zoals de situatie nu is, wordt de consument totaal geen wijs”, vervolgt woordvoerster De Jong van de Consumentenbond. “Alle middelen staan door elkaar en bij de meeste verkopers ontbreekt kennis over de middelen.”
Verwarring bij consumenten
De Consumentenbond heeft al eerder gewezen op de verwarring die het verbod op informatie op etiketten en bijsluiters van homeopathische middelen teweegbracht. Bart Combée, directeur Consumentenbond, nam vorig jaar duidelijk stelling: “Wat heb je er aan dat er producten in het schap staan als er niet op staat wat je ermee moet? Enige aanduiding van de fabrikant waar hij het middel voor bedoelde, lijkt dan toch voor de hand te liggen, mét de toevoeging dat voor de werking geen wetenschappelijk bewijs is. Daarom onze vraag om de ingreep te herzien.”
Eens met de oproep
De Consumentenbond staat hierin niet alleen. Meer dan driekwart van de consumenten steunt de oproep van de Consumentenbond, zo blijkt uit onderzoek van de Vereniging Homeopathie en Neprofarm, uitgevoerd door het bureau Metrixlab. Zelfs tweederde van de mensen die nooit homeopathische geneesmiddelen gebruiken of die negatief tegenover homeopathie staan, is het eens met de oproep van de Consumentenbond. 78 procent van de ondervraagde consumenten wil duidelijkheid op de etiketten over het gebruik van homeopathische middelen.
09-09-2024
Het consumentenprogramma Radar publiceert artikel over prijsverschillen[...]
22-07-2024
Nieuw onderzoek toont aan dat neussprays een waardevolle rol kunnen spelen[...]