Huisartsen moeten meer sturen op zelfmanagement
3 februari 2017
door Anne-Marie Huikeshoven
De druk op de huisartsenpraktijken kan aanzienlijk verminderen wanneer huisartsen en praktijkondersteuners meer sturen op zelfmanagement van de patiënt. Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Neprofarm blijkt dat veertig procent van de huisartsbezoeken over klachten gaan die patiënten zelf kunnen oplossen.
Artsen, POH’s en assistenten zouden patiënten daarom moeten attenderen op goede, betrouwbare sites zoals Zelfzorg.nl of de eigen website van het NHG, Thuisarts.nl. “Van alle patiënten die op spreekuur komen met kleine, zelf te verhelpen klachten, krijgt toch de helft een recept mee. De patiënt consumeert dus niet alleen tijd van de toch al overbelaste huisarts, maar ook receptgeneesmiddelen in plaats van (goedkopere) zelfzorgmiddelen.”
Neprofarm is verhuisd!
24-06-2026
Neprofarm is verhuisd naar een ander kantoor in Huizen. Ons nieuwe[...]
Neprofarm zoekt een nieuwe directeur
27-05-2026
Wij zoeken een nieuwe directeur voor onze vereniging
Jaaroverzicht 2025: verantwoorde zelfzorg begint met betrouwbare informatie
06-05-2026
Verantwoorde zelfzorg begint met betrouwbare informatie: met Zelfzorg.nl als[...]