De zelfzorgmarkt in 2024
31 maart 2025
door Stephanie de Groot
De omzet van de totale zelfzorgmarkt groeide in 2024 met 7% naar ruim 1 miljard euro. Ook het aantal verkochte verpakkingen steeg met 4,2% naar 189,5 miljoen stuks.
De meeste zelfzorgmiddelen werden verkocht in de drogisterijen (78%), gevolgd door de supermarkten (13,7 %) en de apotheken (8,2 %). In elk van deze distributiekanalen groeide de omzet, met een bovengemiddeld sterke groei van 13,4% in apotheken.
Net als voorgaande jaren zijn de producten tegen hoest en verkoudheid (254,4 miljoen euro), producten tegen pijn (222,3 miljoen euro) en vitamines/mineralen (208,9 miljoen euro) de grootste segmenten van de zelfzorgmarkt.
De productgroep met de grootste omzetstijging (11,8%) is die van de spijsverteringspreparaten. Die sterke groei geldt voor alle winkels waar deze producten verkocht worden: drogisterijen 10,6%, supermarkten 13,3% en apotheken 16,9%. In drogisterijen zijn vooral middelen tegen diarree verantwoordelijk voor die groei en in apotheken de maagzuurremmers.
Klik hier voor een gedetailleerd overzicht van de marktcijfers uitgesplitst naar productgroepen, verkoopaandelen en verkoopkanalen.
“Patiënten nemen regie, zorg ondersteunt: samen naar veilige zelfzorg”
25-09-2025
Patiënten in Nederland worden zelfredzamer door zelfzorg toont onderzoek[...]
In Nederland blijft paracetamol eerste keus bij zwangerschap
23-09-2025
Nederland past advies voor gebruik paracetamol tijdens de zwangerschap niet[...]
Het belang van zelfzorg voor de huisartsenpraktijk
18-09-2025
Zelfzorg levert een belangrijke bijdrage om de druk op huisartsenpraktijken[...]